Data dodania 06.03.2024 - 15:22
Kategorie aktualności

SCImago Institutions Rankings (SIR) to zestawienie, które uwzględnia pięć różnych sektorów, w tym uczelnie i instytucje badawcze. W tegorocznej edycji Politechnika Łódzka odnotowała awans, a w kilku kategoriach została sklasyfikowana na czołowych pozycjach wśród polskich uczelni.

Image

W porównaniu z ubiegłym rokiem Politechnika Łódzka w kategorii "uczelnie" została sklasyfikowana o 52 pozycje wyżej, czyli na 1186. miejscu na świecie, wśród 4762 szkół wyższych. Wśród 451 uczelni z Europy Wschodniej odnotowała awans o 12 pozycji (46. miejsce), a w zestawieniu krajowym ujmującym 70 uczelni, Politechnika awansowała o 2 pozycje na miejsce 19.

Oprócz klasyfikacji ogólnej, opublikowano także rankingi tematyczne. Te zdaniem rektora Politechniki Łódzkiej prof. Krzysztofa Jóźwika są dowodem intensywności prowadzonych badań naukowych.

– Nasza uczelnia prowadzi innowacyjne projekty, co przekłada się na lepsze warunki dla studentów oraz możliwość zdobywania większej liczby grantów badawczych

– mówi rektor i dodaje

- Warto jednak pamiętać, że rankingi to tylko jedna z wielu miar oceny uczelni.

Politechnika Łódzka została uwzględniona w 25 kategoriach. Gdzie osiągnęła wysokie pozycje?

W Industrial and Manufacturing Engineering zajęła 1. miejsce w Polsce oraz 243. na świecie (na 2142 sklasyfikowane uczelnie). W Agricultural and Biological Sciences zajęła miejsce 2. na liście polskich uczelni oraz 439. na świecie (na 3055 uczelni). W Chemistry PŁ została sklasyfikowana na 3. miejscu w Polsce, w Biochemistry, Genetics and Molecular Biology - na 4. miejscu, a w Physics and Astronomy – na 6. miejscu w kraju.

Pierwsze miejsce na światowym podium przypada Harvard University, a dwa kolejne - University of Chinese Academy of Sciences oraz Tsinghua University. Spośród polskich uczelni najwyżej uplasowały się Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Ocena dokonywana jest na podstawie 20 wskaźników zdefiniowanych w trzech obszarach - wyniki badań (waga 50%), stopień innowacyjności (30%) oraz wpływ społeczny mierzony poprzez widoczność w sieci (20%).