Data dodania 20.10.2021 - 13:31
Kategorie aktualności

Politechnika Łódzka dostała dofinansowanie 1 164 770 euro (ponad 5 milionów złotych) na realizację 4 międzynarodowych projektów w programie Erasmus+ w ramach akcji AKCJI 2 Partnerstwa na rzecz współpracy w ramach sektora szkolnictwo wyższe. Dotyczą one opracowania innowacyjnych działań edukacyjnych, w tym z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

Image

Dla dobrego samopoczucia studentów 

Głównym zadaniem projektu VRXanny (Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students) jest poprawa samopoczucia studentów cierpiących na ostry, epizodyczny i przewlekły stres, lęki i objawy depresyjne. W tym celu stworzone zostaną tzw. chill spoty, w których studenci będą mogli się relaksować (na przykład przed egzaminem) w wirtualnym środowisku.

- Politechnika Łódzka, a także partnerskie uniwersytety - Uniwersytet Łódzki, portugalski Universidad de Vigo oraz fiński Tartu Ulikool - będą pierwszymi na świecie uczelniami, które wdrożą takie rozwiązanie – mówi dr inż. Dorota Kamińska koordynująca projekt. 

Zrównoważone tekstylia 

Obecnie przemysł tekstylno-odzieżowy jest drugą co do wielkości branżą obciążającą środowisko (zaraz po przemyśle paliwowym). Projekt GreenTEX (Sustainable Design and Process in Textiles for Higher Education ) odpowiada na potrzeby współczesnej edukacji i rynku pracy, wypełniając lukę w wiedzy i działaniach w obszarze Zrównoważonych Tekstyliów.

Jak mówi dr Monika Malionowska-Olszowy - Przygotowane materiały będą zawierały nie tylko konkretne rozwiązania, ale pokażą całą serię możliwości zrównoważonych działań, które można wykorzystać w procesie edukacji i w biznesie. 

Politechnika Łódzka będzie realizować projekt we współpracy z uczelniami z Czech, Portugalii, Chorwacji i Litwy. 

 Geometria i wirtualna rzeczywistość 

Umiejętności dostrzegania, analizowania, tworzenia nowych obiektów w przestrzeni ma kluczowe znaczenie dla edukacji matematycznej, ale nie tylko. W projekcie Math3geovr (Mathematical models for teaching three-dimensional geometry using virtual reality) przygotowane zostaną nowoczesne narzędzia edukacyjne do nauczania geometrii trójwymiarowej z wykorzystaniem technologii VR.

- Wstępne pilotażowe prace badawcze wykazały, że ich zastosowanie znacznie podnosi poziom zrozumienia oraz ogólną skuteczność kształcenia – mówi dr Jacek Stańdo koordynujący projekt.

Partnerami Politechniki Łódzkiej są uczelnie w Portugali, Słowacji, Estonii oraz z Uniwersytet Śląski. 

 ICT w nauczaniu inżynierii materiałowej 

Okres pandemii COVID-19 ujawnił ogólnoeuropejskie problemy w transformacji tradycyjnych form nauczania na odpowiedniki cyfrowe. Projekt DigiMat (Excellence for digital education in materials engineering) ma na celu podniesienie kompetencji nauczycieli w prowadzeniu online przedmiotów/projektów, wspierając przy tym zaangażowanie, motywację i kreatywność studentów.

- Przede wszystkim przygotowane zostaną scenariusze do zajęć zdalnych związanych z inżynierią materiałową, które zostaną zaimplementowane na specjalnie dedykowaną cyfrową platformę edukacyjną – informuje dr inż. Krzysztof Jastrzębski z Instytutu Inżynierii Materiałowej.

Projekt będzie realizowany we współpracy z uczelniami z Finlandii, Czech oraz Grecji.