Data dodania 25.01.2024 - 10:58
Kategorie aktualności

Baranek czy byk? Pytanie może wydawać się osobliwe w odniesieniu do badań studenta automatyki i robotyki. Ale nie kiedy dodamy, że chodzi o kształt kierownic rowerowych. Ich aerodynamikę w programie E²TOP sprawdza Kornel Zawadzki, miłośnik jazdy na rowerze.

Image

Co mają wspólnego baranek i byk z rowerem?

Odnoszą się oczywiście do kształtu kierownic, które przypominają wyglądem rogi tych zwierząt. Powstaje pytanie, który kształt jest bardziej korzystny w czasie jazdy? Sprawdzam opory aerodynamiczne kierownic rowerowych. Czy nigdy nie ciekawiło was podczas jazdy na rowerze, co zrobić, żeby jechało się łatwiej, przyjemniej, szybciej? Zwłaszcza kierując się pod wiatr? Ten projekt ma odpowiedzieć właśnie na to pytanie.

Jak przebiegają Twoje badania?

Image

Wiążą się one z badaniem geometrii różnych kierownic rowerowych. Wariantów ułożeń i typów kierownic jest bardzo dużo, a każda ma inne właściwości aerodynamiczne. Istotny wpływ na opór powietrza mają też dodatki, np. dzwonek, czy uchwyt na telefon.

Wyszedłem od poznania wiedzy z zakresu aerodynamiki płynów i funkcjonowania tuneli aerodynamicznych. Przy okazji poznałem, na czym polega zdobywanie informacji naukowych. Sądzę, że może to być bardzo przydatne w przyszłości przy pisaniu pracy inżynierskiej. Wraz z moim mentorem uznaliśmy, że najlepszym sposobem zbadania, jaka kierownica ma najmniejszy opór aerodynamiczny, będą testy na konkretnych modelach, przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym w Instytucie Maszyn Przepływowych.

Zaprojektowałem i wytworzyłem przy pomocy druku 3D niezbędne komponenty do stanowiska pomiarowego. Dzięki dofinansowaniu z programu E²TOP kupiłem modele kierownic rowerowych i rozpocząłem testy. Świadomość, że potrafię projektować przy pomocy narzędzi CAD i tworzyć nowe rzeczy, daje ogromną satysfakcję i motywację do dalszej pracy.

Kto skorzysta z tych wyników?

Zastosowanie moich badań dotyczy głównie kolarstwa, użycie kierownicy rowerowej o najlepszych właściwościach aerodynamicznych pomaga osiągać lepsze wyniki w tym sporcie. Ale efekty będą też zauważalne w rekreacji i amatorskim uprawianiu sportu. Wiele osób korzysta z roweru, a dla niektórych stanowi on podstawowy środek transportu. Kierownica z małymi oporami może ułatwić codzienne dojazdy, czy wypad poza miasto.

Kto jest mentorem?

Image

To dr inż. Michał Lipian, który jest ekspertem w dziedzinie aerodynamiki. Wielokrotnie jego wiedza i doświadczenie bardzo mi pomogły w rozwijaniu projektu, a nasza współpraca przebiega bardzo pomyślnie. Oceniam jego pomoc jako nieodzowną.

Co daje Ci udział w programie E²TOP?

Praca naukowa rozwija, ubogaca, a przede wszystkim pochłania i wciąga. Uczestnictwo w tym programie stwarza możliwość uzyskania Indywidualnego Programu Studiów, czyli doboru odpowiednich treści dydaktycznych, np. przedmiotów. Dzięki temu mogę rozwijać się w ściśle określonym przeze mnie kierunku, uczyć się tego, czego chcę, przy zachowaniu czasu, który mogę wykorzystać na przyjemności. Praca naukowa jest czymś, co pozwala mi wyjść ponad zwykły program studiów, co stwarza mi więcej możliwości i sprawia, że nauka staje się przyjemnością. Daje to dużo satysfakcji i życzę tego każdemu studentowi.