|
|
Politechnika Łódzka przyjęła otwartą postawę wobec możliwości, jakie niesie za sobą reforma i kształcenie przyszłej kadry naukowo-badawczej. Uczelnia podjęła się wyzwania stworzenia zupełnie nowej koncepcji kształcenia. Powołano do życia Interdyscyplinarną Szkołę Doktorską (ISD – Interdisciplinary Doctoral School), gdzie io roku akademickiego 2019/20 będą się kształcić doktoranci z różnych krajów.
Jak mówi Ewelina Pabjańczyk-Wlałzo, koordynująca powstanie szkoły:
Stworzyliśmy zupełnie nową koncepcję, która zakłada kształcenie doktorantów według jednego wspólnego programu. Składa się na niego 12 ścieżek kształcenia (odpowiadających 12 dyscyplinom) aż w 4 dziedzinach naukowych. Program kształcenia zawiera podstawę programową w danej dyscyplinie (8 ECTS) oraz obowiązkowy kurs przedsiębiorczości (1 ECTS). W ramach przygotowania indywidualnego planu badawczego doktorant ustali z promotorem wybór przedmiotów obieralnych z różnych dyscyplin, przedmiotów z umiejętności miękkich oraz wybierze wykłady profesorów wizytujących, dostępne na PŁ. Kształcenie będzie można również dostosować do potrzeb doktoratów wdrożeniowych. Będzie również możliwość korzystania z oferty innych ośrodków naukowych, w tym zagranicznych. Stawiamy na interdyscyplinarność, elastyczność i umiędzynarodowienie kształcenia doktorantów.
Zmiany obejmują również prowadzenie dydaktyki przez doktorantów - nie ma jej obowiązku. Ponadto uczestnik studiów doktoranckich bierze udział w mobilności w zakresie ustalonym z promotorem oraz uczęszcza na seminaria (1 na semestr) prowadzone w jednostce.
Więcej o założeniach IDS na stronie „Życia Uczelni”.