Rekrutacja.p.lodz.pl
Wikamp


Fb

ŁUD na PŁ: miejsce odkrywania talentów



Pierwszy w Polsce uniwersytet dziecięcy na uczelni technicznej ma już 10 lat. Na PŁ w tym czasie odbyło się 200 wykładów i ponad 4000 warsztatów. Prawie 50 proc. dzieci, które uczestniczyły w zajęciach, kształci się w Zespole Szkół Politechniki Łódzkiej.

 

Dekada to dobry moment na podsumowanie działalności jednostki, która ma ogromny wpływ na kształtowanie młodego człowieka. Pierwsi absolwenci ŁUD są już naszymi studentami, a wielu z nich jego wolontariuszami. Założycielką Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego jest Anna Janicka, która stale rozwija i poszerza ofertę edukacyjną, dla różnych grup wiekowych, nie tylko dzieci.

 Gdy tworzyłam ŁUD przyświecała mi podstawowa myśl: chciałam, żeby każde dziecko miało szansę odkryć swoje zainteresowania, tak, aby w życiu dorosłym wykonywało pracę związaną z tym, co lubi –wyjaśnia swoje zamierzenia Ania Janicka, która dostała „zielone światło” na realizację projektu od ówczesnego rektora PŁ – prof. Jana Krysińskiego. - Zaczynaliśmy z jednym programem dla dzieci w wieku 7-12 lat. A potem były kolejne formy edukacji dla rosnących dzieci, absolwentów uniwersytetu. I tak stworzyłam miejsce, w którym dziecko przychodzi na jednorazowe zajęcia dotyczące przeróżnych tematów. Spotyka ludzi, którzy lubią to, co robią, dzięki temu są autentyczni i pełni entuzjazmu.

Dzieci na warsztatach organizowanych przez ŁUD. Archiwum PŁRóżne formy edukacji


Ania Janicka przez 10 lat działalności zbudowała jednostkę o wielostopniowym poziomie edukacji, dla różnych grup wiekowych. - Obecnie mamy: ŁUD (dla dzieci w wieku 8-12 lat), ŁUD dla Siedmiolatków (ŁUD 7), ŁUD dla Absolwentów (dla młodzieży w wieku 13-17 lat) oraz Wolontariat Junior (dla młodzieży w wieku 13-17 lat). Prowadzimy też projekty: Minipähnomenta - mini centrum nauki na korytarzu szkolnym oraz ostatnio staliśmy się regionalnym ośrodkiem programu Kluby Młodych Odkrywców (KMO) koordynowanego przez Centrum Nauki Kopernik - wylicza.

 

Najważniejsza jest komunikacja

 Po 10 latach widzę bardzo dużą potrzebę nauczenia komunikowania się. W mojej pracy zauważyłam, że najczęściej nasze problemy wynikają z komunikacji, błędnego odczytywania komunikatów, co za tym idzie nieodpowiedniej reakcji – wyjaśnia  Ania Janicka. -Warto uzmysłowić dzieciom, że można nauczyć się komunikowania z innymi, radzenia sobie z emocjami, nie szukania winnych tylko szukania rozwiązania problemu i po prostu bycia szczęśliwym. Byłabym bardzo zadowolona, gdybym mogła nauczyć siebie i wszystkie dzieci tych umiejętności – dodaje.  

Eksperymenty w szkołach

 

Jednym z ostatnich projektów Ani Janickiej jest Minipähnomenta.15 lat temu profesor Lutz Fiesser z Flensburga zbudował z prostych materiałów 52 eksperymenty, opracował katalog z instrukcjami i wydał je w formie książkowej. Od tego czasu organizuje szkolenia i wprowadza Miniphänomentę na korytarze szkolne w Niemczech i innych krajach europejskich. Pani Ania spotkała profesora na konferencji w Centrum Nauki Kopernik i zachęciła go do współpracy. W roku 2016 przyjechał na zaproszenie Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego Politechniki Łódzkiej i przeprowadził szkolenie dla 20 nauczycieli z woj. łódzkiego. W rezultacie Miniphänomenta trafiła do 10 szkół.Uczestnicy warsztatów na ŁUDzie. Archiwum PŁ

 

Recepta na dobrą edukację


- Staram się słuchać dzieci, czego my dorośli, naprawdę nie robimy. Warto ich słuchać, one są naturalne, szczere i uczciwe. Są w stanie zrozumieć wiele, o ile się z nimi rozmawia i szanuje - wyjaśnia Ania Janicka, która za swoją działalność edukacyjną została nagrodzona tytułem „Damy sukcesu 2008”. Była też dwa razy nominowana do tytułu „Łodzianin roku”. Od początku, działania ŁUD wspiera Boeing. Dzięki tej firmie Politechnika Łódzka może zaproponować zajęcia, na które stać każdego. Z ŁUDu korzystają dzieci z domów dziecka i Fundacji "Krwinka”.

 

Uczestnicy warsztatów z chemii na ŁUD. Archiwum PŁ

Aktywność ŁUDu została zauważona i doceniona przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które powołało Annę Janicką na jednego z czterech członków zespołu doradczego do spraw opracowania założeń programu pod nazwą „Uniwersytet Młodego Naukowca”.

 

Jędrzej Hasiura, student informatyki na Wydziale FTIMS, który rozpoczął swoją edukację na PŁ, jako 10-latek

W 2008 roku, jako uczeń czwartej klasy szkoły podstawowej, rozpocząłem edukację na Łódzkiem Uniwersytecie Dziecięcym w PŁ. Po raz pierwszy w życiu dostałem indeks i uczestniczyłem w wykładach na uczelni. Najbardziej podobały mi się ćwiczenia z doświadczeniami z fizyki i zajęcia z robotyki.  W kolejnych latach, brałem udział  w ŁUDzie dla Absolwentów z dziedziny informatyki i byłem wolontariuszem ŁUDu. Wówczas zdecydowałem się rozwijać wiedzę w kierunku informatycznym.  Obecnie jestem studentem drugiego roku informatyki na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki  i Matematyki Stosowanej PŁ.

 


Data dodania:2017-09-29
Data aktualizacji
Data zakończenia
Wprowadzone przez:
Małgorzata Trocha
Zdjęcia
Zdj. z ostatniego wykładu z R.Korzeniowskim ( w środku II rząd). W I rzędzie, I od prawej. Anna Janicka. Archiwum ŁUD

Uczelnia

Wydziały I JEDNOSTKI UCZELNIANE