|
|
Łódzki Uniwersytet Dziecięcy Politechniki Łódzkiej uczestniczy jako partner w projekcie ”PHERECLOS - Partnerships for pathways to Higher Education and science engagement in Regional Clusters of Open Schooling”, który jest koordynowany przez
Uniwersytet Dziecięcy w Wiedniu.
Projekt zakłada współpracę szkół i ośrodków akademickich z myślą o stworzeniu wspólnych środowisk edukacyjnych. W ramach projektu powstanie sześć „Lokalnych klastrów edukacyjnych” (ang. Local Education Clusters, LEC), które będą działać jako czynniki sprzyjające innowacjom w edukacji, skupiając szkoły i inne podmioty w systemie edukacyjnym (uniwersytety, organizacje rządowe i pozarządowe, firmy, organizacje charytatywne, muzea).
LEC będą inkubatorami umożliwiającymi dialog i podejmującymi wspólne działania między tymi organizacjami na nakładających się obszarach edukacji formalnej i pozaformalnej.
Ich działalność będzie dotyczyć wielorakich obszarów tematycznych, angażować szkoły oraz badać i wdrażać różne koncepcje i podejścia dydaktyczne. Będą odgrywać fundamentalną rolę w uczeniu dzieci i młodzieży krytycznego myślenia i podejmowania świadomych decyzji, skupiając się między innymi na konkurencyjności i zrównoważonym rozwoju.
Powstanie 6 lokalnych klastrów:
Wiedeń (Austria), Kuopio (Finlandia), Łódź (Polska), Porto (Portugalia), Triest (Włochy)
i Medellin (Kolumbia).
ŁUD zakłada LEC współpracujący ze szkołą podstawową i fundacją. Odbędą się warsztaty dla nauczycieli oraz konferencja dla dzieci dotycząca lokalnego rynku pracy.
Doświadczenia płynące z działalności LEC zostaną wykorzystane w celu zwiększenia dostępu do szkolnictwa wyższego dla młodych ludzi, w szczególności rozwojem STEAM.
W ramach projektu Phereclos, zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych do zapisów
na cykl zajęć
Warsztaty wspierające proces dydaktyczny w zakresie przedmiotów ścisłych oraz doradztwa zawodowego obejmują: zajęcia dot. eksperymentowania z dziećmi, naukę nowoczesnych metod nauczania, takich jak Flipped Education/Classroom Model czy Problem Based Learning - PBL, informacje dot. łódzkiego rynku pracy powiązane z wybranymi kierunkami kształcenia na PŁ oraz prognozy dot. zmian potrzebnych kompetencji na rynku pracy w przyszłości.
Warsztaty będą prowadzone przez pracowników naukowych Politechniki Łódzkiej, którzy od wielu lat współpracują z Łódzkim Uniwersytetem Dziecięcym i prowadzili już warsztaty dla nauczycieli. Warsztaty filozoficzne prowadzi partner zewnętrzny.
Plan zajęć:
Eksperymentowanie (nauki ścisłe):
Wymiar: 1 spotkanie stacjonarne na PŁ 180 minut, w grupach po 10 osób
Cel: doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w formie warsztatowej ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnego powiązania nauk ścisłych z zawodami przyszłości. Szeroki zakres merytoryczny prezentowanych doświadczeń pozwoli dopasować ich rodzaj do omawianych
w trakcie lekcji zagadnień i uzupełnić tradycyjne zajęcia teoretyczne o lubianą przez uczniów praktykę. Wykorzystanie zaprezentowanych w trakcie zajęć doświadczeń, pomoże
w rozbudzeniu wyobraźni uczniów i zwiększeniu zainteresowania zawodami inżynierskimi.
Eksperymentowanie matematyczne:
Wymiar: 1 spotkanie on-line, w grupach po 10 osób
Warsztaty oparte na metodach wykorzystywanych przez Mathematikum w Giessen, obejmują proste eksperymenty matematyczne, często tylko z wykorzystanie kartki papieru, nożyczek
i kleju.
Nowoczesne metody nauczania:
Wymiar: 1 spotkanie on-line, w grupach po 10 osób
Przedstawienie nowoczesnych metod nauczania chętnie wykorzystywanych na uczelniach wyższych, również wdrażanych na wielu kierunkach studiów na Politechnice Łódzkiej.
Przykładowy kierunek studiów na PŁ, a rynek pracy
Wymiar: 1 spotkanie on-line, w grupach po 10 osób
Podczas zajęć zostaną przedstawione przykładowe tekstylia techniczne oraz zawody
i produkty, w których są one wykorzystywane, czyli tekstylia w medycynie, obronności, przemyśle samochodowych czy lotniczym oraz odzież ochronna dedykowana różnym grupom zawodowym. Dodatkowo prezentacja będzie obejmowała wskazanie firm z Łodzi i regionu gdzie te produkty są wytwarzane. Większość tych firm współpracuje z Politechniką Łódzką na zasadach wzajemnego porozumienia w zakresie badań i rozwoju. W firmach tych studenci odbywają staże, praktyki a absolwenci podejmują w nich pracę.
Kompetencje przyszłości
Wymiar: 1 spotkanie on-line, w grupach po 10 osób
Wprowadzenie do tematyki zawodów ich klasyfikacji, wymaganych współcześnie umiejętności oraz kompetencji. Dyskusja na temat rynku pracy, zawodów nadwyżkowych, deficytowych oraz przyszłości. Przedstawienie statystyki zawodów w Polsce oraz Łodzi i regionie na podstawie badania Barometr 2019.
Przypisanie do analizowanych zawodów zgodnie z ofertą kształcenia PŁ możliwych od wybrania kierunków studiów.
„Jak wybrać dobre STUDIA ? - 7 pytań, które warto sobie zadać”
Filozofia dla dzieci – opcjonalnie, dla chętnych
Wymiar: 1 spotkanie on-line, w grupach po 10 osób, 3 godziny zegarowe, dodatkowo możliwość skorzystania z warsztatów dla dzieci
Zapraszamy na warsztat, na którym doświadczą Państwo procesu filozoficznego dociekania
w oparciu o metodę stworzoną przez prof. Mathew Lipman z The Institute for Advancement
of Philosophy for Children (IAPC) w Montclair State University w USA. Spotkanie będzie obejmować: wprowadzenie do filozofowania, warsztat z dociekań, rozmowę dotyczącą wagi pytań w procesie filozofowania i myślenia pytajnego.
Warsztaty są bezpłatne. Aby się na nie zapisać, należy w dniu 3 września od godz. 8.00 wejść na stronę
http://phereclos-rekrutacja.p.lodz.pl i wypełnić formularz.
Wymiar czasowy: 6 spotkań (1 stacjonarne, 5 on-line)
Liczba miejsc: 40 w semestrze zimowym 2020 i 40 w semestrze letnim 2021
Warsztaty odbędą się w czterech grupach po 10 osób. Spotkania on-line planowane są na
45 minut, z możliwością przedłużenia maksymalnie do 90 minut. Spotkania stacjonarne trwają 180 minut.
Zapisując się na zajęcia proszę wybrać grupę:
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji
„Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 824630.
Więcej informacji na stronie: https://www.phereclos.eu/
Partnerzy projektu: