|
|
Wprowadzona w naszym kraju Polska Rama Kwalifikacji (PRK), integrująca systemy kwalifikacji na wszystkich poziomach kształcenia (w tym: w systemie oświaty), rozróżnia trzy poziomy kwalifikacji, w które wpisuje się szkolnictwo wyższe:
Odniesienie kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego opisanych w Polskiej Ramie Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji pozwoli na porównywanie osiągniętych efektów kształcenia i uznawanie kwalifikacji zdobywanych w różnych krajach UE. Tym samym PRK i jej odniesienie do ERK będzie narzędziem umożliwiającym realizację koncepcji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przy jednoczesnym zachowaniu autonomii krajowych systemów szkolnictwa wyższego m. in.:
W ramach wdrażanej w Polsce reformy szkolnictwa wyższego uczelnie uzyskały autonomię tworzenia programów kształcenia. Poza ograniczonymi przypadkami, zrezygnowano z centralnie narzuconej listy kierunków i standardów kształcenia na rzecz tworzenia programów w oparciu o KRK. Takie rozwiązanie ułatwia uczelniom wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w edukacji, pozwala dostosować oferowane studia do potrzeb rynku pracy, potrzeb społeczeństwa opartego na wiedzy oraz do wymagań, możliwości i zainteresowań studentów. Działania te wymuszają na uczelniach wprowadzenie skutecznego i efektywnego systemu zapewnienia jakości kształcenia, który zagwarantuje odpowiednią jakość oferowanych programów kształcenia, jakość walidacji efektów kształcenia oraz odpowiednią jakość nauczania i uczenia się.
Modernizacja Krajowego Systemu Kwalifikacji ma obejmować zintegrowanie dwóch nowych instrumentów:
• Polskiej Ramy Kwalifikacji (odnoszącej się do ERK)
i
• Krajowego Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.
Do Krajowego Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji mają być wpisywane kwalifikacje, przypisane do określonego poziomu PRK, a ich jakość gwarantowana (dzięki obowiązującej procedurze) i nadzorowana przez umocowane prawnie podmioty. Docelowo system ten ma objąć również kwalifikacje realizowane w ramach uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning) - inne niż formalne (nadawane w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego) tj. kwalifikacje pozaformalne (nadawane poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego przez organy władz publicznych i samorządów zawodowych) oraz nieformalne (np. zdobyte poprzez samokształcenie, doświadczenie zawodowe, itp.).
Więcej informacji nt krajowych ram kwalifikacji dostępnych jest na stronach:
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego