|
|
Pasjonaci motoryzacji budują nowy Eco Arrow 3.0, który będzie pojazdem wysoko zaawansowanym technologicznie. Począwszy od ultralekkiej karoserii wykonanej z nowoczesnych materiałów kompozytowych, której aerodynamiczny kształt przywodzi na myśl kroplę wody. Według studentów, konstrukacja pozwoli osiągnąć współczynnik oporu powietrza ponad trzykrotnie mniejszy od tego, jaki ma standardowy samochód.
- Części mechaniczne pojazdu wykonane zostaną głównie z aluminium lotniczego PA9 oraz z kompozytów z włókna węglowego, które charakteryzują się one niską wagą przy zachowaniu świetnych właściwości mechanicznych - wyjaśniają studenci.
- Kluczową kwestią przy projektowaniu pojazdów tego typu jest pokonanie oporów toczenia. Możemy utrzymać je na poziomie wartości pomijalnych, przede wszystkim dzięki zastosowaniu innowacyjnego automatycznego sprzęgła rozłącznego sterowanego komputerowo, odłączającego napęd w chwili, gdy pojazd się toczy – wyjaśniają konstruktorzy. Kolejnym ważnym czynnikiem ułatwiającym eco jazdę są łożyska hybrydowe pozwalające zredukować opory. Zostaną poprawione również parametry silnika, m.in. za sprawą sterowanych komputerowo wtryskiwaczy.
Prace nad nowym pojazdem są zaawansowane. Eco Arrow 3.0 ma być gotowy do startu w zawodach Pisaralla pisimmälle, organizowanych w Nokii w Finlandii, w dniach 26-27 sierpnia. Jako pierwszy zespół z Polski studenci PŁ planują też wystartować w zawodach Shell Eco-marathon w Brazylii.
Dotychczasowy rekord Polski należy do studentów PŁ i wynosi 837km/1 litr paliwa.